Blogger Layouts

Thursday 19 April 2012

kebahagiaan dan ketengan ade di mana

Telah menjadi fitrah kejadian manusia, kita sering tercari2 kebahagiaan, kedamaian jiwa dan keyakinan diri. Kita inginkan hidup aman tanpa gangguan perasaan serta dpt berfikir dgn tenang dan waras. Kita mahukan suasana kehidupan yg aman agar tdk cemas, ragu2 dan bimbang utk menghadapi hari2 kedepan. Kita ingin sentiasa merasa puas dlm hidup dan mahukan kehidupan yg rancak seta penuh dengan harapan.

Namun, dalam meniti titian kehidupan ini, kita tdk akan sunyi dr menghadapi kekecewaan kebimbangan dan keresahan akibat ditimpa bermacam2 musibah dan masalah. Kita merasa kesempitan hidup akibat masalah kewangan. Kita bersedih kerana cita2 dlm pelajaran dan kerjaya tdk tercapai. Kita kecewa apabila gagal dalam membina rumah tangga bahagia. Jiwa merasa tertekan dan semangat utk memperbaiki diri semakin pudar. Tanggapan2 negatif mengenai diri dan kehidupan akhirnya menyelubungi jiwa dan sanubari kita.

sebenarnya kita tdk seharusnya melihat kehidupan sedemikian rupa walau sehebat mana pun bencana yg melanda hidup kita. Kita sepatutnya melihat hidup ini sebagai suatu pengembaraan yg mengasyikkan, penuh dgn peristiwa2 berwarna-warni dan bermakna. Mentari pagi selayaknya bangkit dlm diri setiap drpd kita dgn memancarkan sinaran2 kepuasan, kedamaian dan keyakinan diri.

Agama kita sendiri menitikberatkan kebahagiaan, ketenangan dan keyakinan pada diri setiap umatnya agar dpt menjalani kehidupan dunia dgn lancar dan menunaikan tanggungjawab akhirat dengan tenang.

Rasulullah s.a.w. pernah bersabda yg mafhumnya:
"Ketenangan (As-Sakiinah) itu adalah suatu keuntungan manakala meninggalkannya adalah suatu kerugiaan (kecelakaan)."

Sabda Baginda lagi yg mafhumnya:
"Kebaikan itu adalah suatu yg dpt menenangkan segala hati (tanpa rasa takut, ragu2 @ bersalah)"
(Al - Hakim)

Allah S.W.T. tdk sekali2 mengutuskan kita ke dunia ini utk meratapi kehidupan dgn perasaan kecewa, resah dan bimbang. Pastinya Dia yg Maha Penyayang mahu melihat kita mengecapi rahmat dan nikmat-Nya dalam bentuk ketenangan, kebahagiaan dan kepuasan hidup dgn sebaik mungkin.

Al-Quran dan hadis mengandungi seribu macam rahsia dan penawar kepada pelbagai bentuk permasalahan kehidupan termasuklah perkara2 yg berkaitan dgn pembinaan hidup yg positif. Kedua2nya merupakan gedung falsafah hidup utk diikuti dan diamalkan oleh kita semua dlm usaha mencorak kehidupan yg tenang, yakin dan bahagia.

Allah S.W.T. berfirman yg mafhumnya:
"Dan Kami turunkan dgn beransur2 dari al-Quran, ayat2 suci yg menjadi ubat penawar dan rahmat (kebaikan) bagi orang yg beriman kepada-Nya..."
(Al-Israa' : 82)

Seterusnya Allah S.W.T. berfirman lagi yg mafhumnya:
"Wahai umat manusia! Sesungguhnya telah datang kepada kamu al-Quran yg menjadi nasihat pengajaran drpd Tuhan kamu dan menjadi penawar bagi penyakit2 batin yg ada dalam dadamu dan juga menjadi hidayah petunjuk utk keselamatan serta membawa rahmat bagi orang yg beriman."
(Yunus : 57)

Kebahagiaan, ketenangan dan keyakinan hidup itu bukanlah terletak kpd kebendaan @ keduniaan. Kebahagiaan dan ketenangan yg sebenar tdk akan dpt dikecapi dgn memiliki kereta mewah serta mempunyai pangkat dan jawatan tinggi. Orang yg miskin boleh bahagia dan memiliki jiwa yg besar walaupun dlm serba kekurangan. Orang yg kehilangan seseorg @ ssuatu yg amat disayangi boleh meneruskan hidupnya dan menghadapi hari2 muka dgn tenang, positif dan penuh dgn harapan. Begitu juga dgn orang yg menderita akibat penyakit, kemalangan @ kecacatan. Mereka boleh merasa tenang, bahagia dan puas seperti orang lain.

Kedamaian dan kepuasan hidup itu sebenarnya ada di mana2 dan dlm diri setiap drpd kita tanpa mengira sama ada lelaki @ perempuan, tua @ muda, kaya @ miskin, cantik @ hodoh dan sewaktunya (seumpamanya) lagi. Apa yg perlu, kita hendaklah menggali rahsia dan hikmah intipati al-Quran dan hadis bg dijadikan panduan utk hidup yg lebih positif. Jika dipelajari, dihayati dan diamalkan betul2, al-Quran dan hadis boleh menjadi pengubat jiwa yg lemah, penawar kpd segala kesengsaraan serta penghibur kpd segala kesedihan...

No comments:

Post a Comment