Blogger Layouts

Thursday, 10 May 2012

perkara yang kadangkala terlepas pandang...

assalamualaikum semua..
selawat dan salam ke atas junjungan besar NABI MUHAMMAD S.A.W dan keatas seluruh kaum keluarganya serta salam dan rindu buat insan-insan yang sentiase berada di sekeliling sy tika saat susah dan senang...
bersyukur yang tak terhingga ke atas sang pencinta ALLAH diberikan kesihatan yang sihat,memberi peluang kepada ku untuk terus bernafas supaya dapat untuk ku menambahkan lagi amalan yang belum pernah cukup untuk ku mempersiapkan diri menghadapmu kelak...
alhamdulillah syukur yang tak terhingga sy diberi peluang sekali lagi untuk melihat dunia ini setelah beberapa minit  memejamkan mata merehatkan otak..
sebelum sy merehatkan diri tadi tibe-tibe timbul persoalan yang bermain di akal fikiran..
'apakah aku bersedia sekiranya setelah aku bangun dari tidur,aku telah meninggal dunia?'
'adakah cukup amalan ku untuk menghapanya?'
berbagai soalan yang berlegar-legar di minda membuatkan haty ku menjadi sayu apabila mengenangkan dan persoalan itu aku tinggalkan seketika kerana telah ditakdirkan dan ditentukan yang aku akan tidur yang belum pasti apakah akan aku terbangun sebagai roh dan jasad atau sekadar roh sahaja yang terbangun dari tidur..waalllahualam..
alhamdulillah..segala jawapan telah pun terungkai...allah itu maha mengetahui segala apa yang terbuku di haty ini..die telah memberi peluang kepada ku untuk terus beramal dan terus mengejar cinta yang suci lagi indah..
terima kasih ya ALLAH..
semoga kau permudah kan untukku beribadah ;)

ok la back to our topic,macam yang sy letak kan title kat atas tu : Perkara yang kadangkala terlepas pandang..
sudah menjadi lumrah kita sebagai manusia sering kali melakukan kekhilafan..kadang kala kita tidak perasan dengan kesilapan yang dilakukan maka sebagai saudara sesama islam sudah menjadi tanggungjawab untuk kite saling ingat-mengingati tegur-menegur antara satu sama lain...jangan pernah rase bosan untuk menasihati.nasihatlah dengan penuh kesabaran dan keikhalasan...
sebagaimana hadis yang diriwayatkan oleh imam muslim .

sabda Rasulullah s.a.w :
'Tinggallah manusia sebahagian mereka mendapat dari sebahagian yang lain,dan apabila salah seorang kamu diminta nasihat oleh saudaranya maka nasihatkanlah'

daripada Abi Hurairah R.A,sabda rasulullah s.a.w :
'Sesungguhnya ALLAH reda bagi kamu tiga perkara.Reda bahawa kamu beribadat kepada-Nya dan sekali-kali tidak syirik dengan-Nya sesuatu pun,berpegang dengan tali ALLAH semuanya dan jangan bercerai-berai dan saling menasihati siapa yang ALLAH berikan kuasa dalam urusanmu'

dengan ade nya hadis di atas,sy sebagai saudara sesama islam ingin menegur sikap manusia yang terlepas pandang dengan pertuturan yang kita lontarkan saban waktu..

daripada abu darda',Rasulullah s.a.w bersabda :
'bukanlah (golongan ini ) daripada orang beriman yang sempurna imannya;orang yang suka mengecam,suka melaknat yang suka bercakap kufur dan yang suka mencarut'

sebagai orang yang beriman janganlah kite menggelarkan atau memanggil orang lain dengan 'GELARAN'
yang tidak disukainya,bimbang sekiranya gelaran yang kite 'GELARKAN' itu tidak diredhai oleh nya..dan bimbang sekiranya kita akan menerima saham yang kita sendiri tidak menginginkannya..berikan lah gelaran yang sedap didengar yang mempunyai maksud yang baik dan yang tidak menyakitkan haty orang yang mendengar.

pujangga berkata:
hati-hati jangan sekali-kali melukai perasaan seseorang kelompok.Jadikanlah lisan itu lurus,bicaranya baik,kata-katanya segar,dan isi percakapanya terjaga daripada hal-hal buruk..

pesanan ini saya tujukan kepada semua orang diluar sana tak lupa juga kepada diri saya sendiri..segala kesilapan itu datang dalam diri saya sendiri dan yang baik itu datangnya dari pencipta yang Esa,ALLAH..

Thursday, 19 April 2012

kebahagiaan dan ketengan ade di mana

Telah menjadi fitrah kejadian manusia, kita sering tercari2 kebahagiaan, kedamaian jiwa dan keyakinan diri. Kita inginkan hidup aman tanpa gangguan perasaan serta dpt berfikir dgn tenang dan waras. Kita mahukan suasana kehidupan yg aman agar tdk cemas, ragu2 dan bimbang utk menghadapi hari2 kedepan. Kita ingin sentiasa merasa puas dlm hidup dan mahukan kehidupan yg rancak seta penuh dengan harapan.

Namun, dalam meniti titian kehidupan ini, kita tdk akan sunyi dr menghadapi kekecewaan kebimbangan dan keresahan akibat ditimpa bermacam2 musibah dan masalah. Kita merasa kesempitan hidup akibat masalah kewangan. Kita bersedih kerana cita2 dlm pelajaran dan kerjaya tdk tercapai. Kita kecewa apabila gagal dalam membina rumah tangga bahagia. Jiwa merasa tertekan dan semangat utk memperbaiki diri semakin pudar. Tanggapan2 negatif mengenai diri dan kehidupan akhirnya menyelubungi jiwa dan sanubari kita.

sebenarnya kita tdk seharusnya melihat kehidupan sedemikian rupa walau sehebat mana pun bencana yg melanda hidup kita. Kita sepatutnya melihat hidup ini sebagai suatu pengembaraan yg mengasyikkan, penuh dgn peristiwa2 berwarna-warni dan bermakna. Mentari pagi selayaknya bangkit dlm diri setiap drpd kita dgn memancarkan sinaran2 kepuasan, kedamaian dan keyakinan diri.

Agama kita sendiri menitikberatkan kebahagiaan, ketenangan dan keyakinan pada diri setiap umatnya agar dpt menjalani kehidupan dunia dgn lancar dan menunaikan tanggungjawab akhirat dengan tenang.

Rasulullah s.a.w. pernah bersabda yg mafhumnya:
"Ketenangan (As-Sakiinah) itu adalah suatu keuntungan manakala meninggalkannya adalah suatu kerugiaan (kecelakaan)."

Sabda Baginda lagi yg mafhumnya:
"Kebaikan itu adalah suatu yg dpt menenangkan segala hati (tanpa rasa takut, ragu2 @ bersalah)"
(Al - Hakim)

Allah S.W.T. tdk sekali2 mengutuskan kita ke dunia ini utk meratapi kehidupan dgn perasaan kecewa, resah dan bimbang. Pastinya Dia yg Maha Penyayang mahu melihat kita mengecapi rahmat dan nikmat-Nya dalam bentuk ketenangan, kebahagiaan dan kepuasan hidup dgn sebaik mungkin.

Al-Quran dan hadis mengandungi seribu macam rahsia dan penawar kepada pelbagai bentuk permasalahan kehidupan termasuklah perkara2 yg berkaitan dgn pembinaan hidup yg positif. Kedua2nya merupakan gedung falsafah hidup utk diikuti dan diamalkan oleh kita semua dlm usaha mencorak kehidupan yg tenang, yakin dan bahagia.

Allah S.W.T. berfirman yg mafhumnya:
"Dan Kami turunkan dgn beransur2 dari al-Quran, ayat2 suci yg menjadi ubat penawar dan rahmat (kebaikan) bagi orang yg beriman kepada-Nya..."
(Al-Israa' : 82)

Seterusnya Allah S.W.T. berfirman lagi yg mafhumnya:
"Wahai umat manusia! Sesungguhnya telah datang kepada kamu al-Quran yg menjadi nasihat pengajaran drpd Tuhan kamu dan menjadi penawar bagi penyakit2 batin yg ada dalam dadamu dan juga menjadi hidayah petunjuk utk keselamatan serta membawa rahmat bagi orang yg beriman."
(Yunus : 57)

Kebahagiaan, ketenangan dan keyakinan hidup itu bukanlah terletak kpd kebendaan @ keduniaan. Kebahagiaan dan ketenangan yg sebenar tdk akan dpt dikecapi dgn memiliki kereta mewah serta mempunyai pangkat dan jawatan tinggi. Orang yg miskin boleh bahagia dan memiliki jiwa yg besar walaupun dlm serba kekurangan. Orang yg kehilangan seseorg @ ssuatu yg amat disayangi boleh meneruskan hidupnya dan menghadapi hari2 muka dgn tenang, positif dan penuh dgn harapan. Begitu juga dgn orang yg menderita akibat penyakit, kemalangan @ kecacatan. Mereka boleh merasa tenang, bahagia dan puas seperti orang lain.

Kedamaian dan kepuasan hidup itu sebenarnya ada di mana2 dan dlm diri setiap drpd kita tanpa mengira sama ada lelaki @ perempuan, tua @ muda, kaya @ miskin, cantik @ hodoh dan sewaktunya (seumpamanya) lagi. Apa yg perlu, kita hendaklah menggali rahsia dan hikmah intipati al-Quran dan hadis bg dijadikan panduan utk hidup yg lebih positif. Jika dipelajari, dihayati dan diamalkan betul2, al-Quran dan hadis boleh menjadi pengubat jiwa yg lemah, penawar kpd segala kesengsaraan serta penghibur kpd segala kesedihan...

Sunday, 15 April 2012

ekspidisi cinta



  • salam najah..
  • abg mntak maaf jauhkn diri dri najah
  • abg wt mcm ni utk kebaikan najah..
  • bkn abg lpekn najah..
  • tp abg xnk rampas kebahagiaan najah dgn akak2 najah
  • ckup la dlu abg wt najah dgn akak2 najah x brtegur
  • abg xkn lupekn najah..
  • ni je yg mampu abg wtutk najah
  • abg mntak maaf..
  • sampaikan salam abg pd buya dgn umi..
  • k.dayah,k.uda,dgn taufiq..
  • abg syg njah slamenya..
  • abg doakn yg terbaek utk njah..
  • uum atau ums...
  • maaf syg..
  • ade jodoh insyaallah kte bertemu lg..
  • abg undur diri...jge agama,Allah jge njah..
  • assalamualaikum..

    alhamdulillah...setelah lame kami berpisah tanpa berhubung 
    hari ny petang ny sekitar jam 5 petang 
    pencipta yang maha mengetahui apa yang aku tidak mengetahui
    telah mengaturkan segalanya..
    kami kembali berhubung...

    'YA ALLAH,HAMBAMU INI sedang sakit.Maka aku kembali kepadaMU,mengadu tentang sakitnya hati ini.Aku menyukai salah sorang daripada hambaMU,hatiku sudah dicuri olehnya.Aku rasa aku mencintaimu hanya keranaMU.Bagiku die boleh menjadi teman untuk aku menuju ke arahMU...'

    'Rabbi,andai aku ade teman yang lebih hebat daripadaMU,nyata aku akan pergi ke arahnya,tetapi kau adalah satu-satunya ilah.Kau memahamiku lebih daripada aku memahami diriku sendiri.Kau tahu siapa hambaMU ini,YA ALLAH maka aku mohon kepadaMU.Berikan aku jalan keluar daripada sakit ini..'

    'YA RABB,kasihanilah aku.Pertemukan aku dengan lelaki yang kau janji kan untukku.Berikanlah aku suami yang soleh,mujahid dan barakah dan menyejukkan mataku memandangnya.YA RABB,kaulah satu-satunya Pemakbul doa.Kau nyatakan kepada ku betapa kau  amat dekat,maka kasihanilah aku.Kasihanilah aku.Aku mohon belas-MU untuk meniti hidup ini..'

    semangat baru yang datang untuk hari ini membuatkan aku terus bersemangat untuk terus maju dalam mencapai cita-cita..
    bukan cinta yang aku ingin tetapi hanyalah kejayaan yang damba' kan..
    walau sesukar mana akan aku cube dan akan aku buktikan yang aku mampu lakukannya..
    aku percaya dengan izin ALLAH aku boleh berjaya..
    bersyukur dikurniakan insan2 yang tak pernah putus memberi harapan dan semangat...terima kasih semua..
    semoga REDHA ALLAH sentiasa mengiringi setiap langkahmu..

    dedicated for: RAHIM ALIAS (BUYA), ZAIDAH BT HASSAN (UMMI), NURUL HIDAYAH BT RAHIM,NURUL HUDA BT RAHIM,MOHD TAUFIK BIN RAHIM..

    terima kasih kepada hamba ALLAH yang sentiase berada di hati saya..

    sesunguhnya ekspidisi cinta ini belum sampai ke penghujungnya lagi..
    walaupun kami terpisah perjuangan untuk mencapai cita-cita akan tetap diteruskan..

    aku serahkan segalanya hanya padaMU...
    segala harapan tak mungkin aku sandarkan kepada sesiapa...
    insyaallah,dia maha mengetahui segala apa yang berlaku..
    biar masa yang menentukan...
    segala doa tak mungkin dan takkan pernah ku lupe kan...
    ekspidisi cinta ini akan diteruskan..
    tetapi..
    bukan lah ekspidisi cinta 'manusia' yang ku inginkan..
    hanyalah cinta 'PENCIPTA' yang agung aku damba' kan..

Wednesday, 21 March 2012

assalamualaikum semua..
syukur ke hadrat illahi atas nikmat yang telah diberikan..
alhamdulillah hari ini saya dan rakan-rakan diberi peluang dan kesempatan untuk
menuntut ilmu MU yang sangat luas ini..syukur...
ku panjat kan kesyukuran kepada yang ESA 
setelah berlabuhnya cuti yang sekian lama
yang telah sy habiskan masa bersama keluarga tercinta
akhirnya telah membawa sy kepada sesuatu semangat yang membuak-buak
semangat ini semakin hari semakin berkoba-koba...
semangat yang membuak-buak ini timbul setelah sy mengadu dan berkongsi masalah bersama-sama dengan ummi Qu yang tercinta dan kakaq-kakaq yang tidak pernah jemu untuk mendengar luahan hati saya...
alhamdulillah mereka sentiasa memberi kan nasihat-nasihat yang dapat membuat kan hati ini kuat dan sekali gus dapat meningkatkan motivasi diri ini...
bersyukur kepada illahi di pertemukan dengan k.mira yang telah menjadi kakaq angkat k.yy..
kak mira yang sentiasa berfikiran positif menjadi kan diri ku ini sentiasa cuba untuk menjadi sepertinya..
hehe...
bukan niat di hati untuk menjadi diri orang laen
tapi sekadar untuk mengikuti apa yang terbaik dan meninggalkan apa yang tidak baik dalam diri ini...
semangat dan azam baru yang lahir dalam diri ini sedikit sebanyak membuat kan diri ku ini berubah...
berubah ke arah yang lebih baik...
sy cube untuk berfikiran postif,sentiasa cuba untuk memahami situasi orang laen dan sentiasa percaya segala apa yang ditentukan ade hikmah di sebaliknya...
walau sebesar mana dugaan yang datang menghampiri sy akan cube tenang untuk menghadapinya...
semoga sy mempunyai kekuatan untuk terus tabah dalam mengharungi ujian darinya...

sesusah mana pun cabaran yang saya lalui semua nye akan senang sekiranya kuasa minda sentiasa ter 'SET' semuanya mudah untuk melakukannya...!
 hehe,.. ayat terabur~~ blur  *__^
impian yang selama ini sy impikan untuk menyambung pelajaran  di 'UUM' dan 'UMS'  akan tercapai...dan saya boleh lakukannya...percaya dalam diri kuat kan azam kuat kan tekad...
saya boleh,saya boleh dan saya boleh lakukannya..

amin ya rabbal alamin...

by: tintaQU.blogspot.com
...cik najah..

Tuesday, 13 March 2012


  assalamualaikum semua..
alhamdulillah tepat jam 8.00 pagi 11.00 am tadi sy with my kakaq sygss selamat sampai ke alor setar..
sepanjang perjalanan tak henti-henti berdoa..
supaya perjalanan yang jauh ini sampai dengan selamat nye...
alhamdulillah...berkat doa 
akhir nye kami sampai dengan selamat...
cuti ny sy berpeluang untuk spent time with my sis..
tak sangke sebenarnye..
tak rancang p0wn..
sampai je depan rumah k.dyh..
first think i said syukur sangat sebab yela my sis
dapat stay dekat rumah yang sempurna..
cukup segalanya...
tapi..think positive tadi tu bertukar bile
masuk-masuk je rumah my sis..
hemmm...
indah khabar dari berita..
masalah yang my sis hadapi..
sama dengan masalah yang sy hadapi...
sedih bile tengok housemate k.yy tak rapat dengan die...
pade hal..k.yy lebih tua dari dorang...
sian sangat...
tadi k.yy citer die kat sini sorang2..
hem...
sabar je k..
ALLAH sentiasa ade dengan kite..
.....

semalam 
dapat tawu zaim dapat 4P STPM..
wow..! awesome sangat...
rase memang betul-betul tercabar...
tak sangke die boley dapat macam tu..

in that  case, kalau zaim boley capai 4P..
xmustahil kalau aku boley dapat jgk..

hari ny (13/3) k.mira sampai kt kedah..
die datang sini sebab nk teman sy balik bp..

pukul 9 lbey tadi kte org check in kt hotel..
bukan tak nak tido umah k.yy..
tp hemmm..
takot house mate k.yy xselesa..
tu yang kte org stay kt hotel..
 rase macam menyusahkan k.yy plk..
nasib baik la sy just cuty seminggu
kalau la cuti panjang memang nak sangat teman kan k.yy kt sini..
kesian sangat tengok die..
macam nk nangis....

semalam naja buat kan dadih..
saje ...lagi pun tak buat ape-ape..
petang tu mase buat dadih k.dibah ade tolong jgk..
terima kasih..! =)
k.yy tak de die ade mesyuarat..
so tinggal naja sorang jela..
time tu hujab plk...
sdey sangat..
dah la tinggal sorang..
lps tu teringat k.yy pergi kelas naek basikal..
sebak rase haty..
kesian..macam-macam naja fikir..
takot k.yy kena hujan...

tapi alhamdulillah..
lame-lame ujan berenti...
pukul 7 lbey baru k.yy balik..
lega bile tengok die tak kena ujan..

malam tu naja btawu k.yy
dadih dah siap..
die suruh naja btwu house mate die..
k.yy cakap..'naja bagi tawu kat dorang k.yy yang suruh buat
dadih ny..k.yy nk buat xsempat sbb sebok..
najah btawu la,k.yy suruh buat sebab bfday k.yati..'

ok..naja buat la macam ape yang k.yy suruh..
alhamdulillah dorang makan..

tapi naja tak nampk pown k.yati tu makan...

hemmm...sampai macam tu sekali k.yy suruh..
kesian sangat...
k.yy ade bg mesej kt dorang suruh makan..

sabar je k k.yy..
layan kerenah adek-adek...

sekarang ny baru lepas amek k.yy dari kelas..
tadi kite orang makan wewe..
huhu..
sodaapppp~!
terima kasih k.yy..
 ny nak bersiap nak jalan-jalan..

ok...
tibe-tibe ade sorang pakcik ny..
suruh saye masuk kan cerita die kt blog ny..huhu
memang tak malu kan..haha~!!
nak tawu ke sape die???


 ok la.. wsslam..

#haha tak tawu la nak citer ape lagi...
ngeh3..
=)










 










Saturday, 18 February 2012

luahan hati ~

umi..buya..
naja rindu....
naja baru abes study nyh...
emmmmm...
umi..nak tawu tak??
kawan-kawan naja kat sini macam-macam perangai..
kadang-kadang susah nak belajar sebab fikir dorang..
ade sorang tu angin satu badan..
kadang-kadang serba salah nak tegur..
masuk-masuk je bilik prep diam je..
tak tegur naja p0wn..
hmmm...
nja selalu think positive..
tapi ...
ntah la...
setiap kali die diam mesti naja akan fikir..
naja ade buat salah ke kt die????
diam kan jela...
rase nye itu jela yang terbaik..
kadang-kadang nak tanye dorang pasal study p0wn 
serba salah,..
ade mase dorang bagi resp0nd yang p0ssitive 
kadang-kadang negative..
=.=
pening kepala..
tapi tak semua yang macam ny..
ade jugak yang ok..

mungkin ny semua perasaan nja je..
tp..
entah la...
selalu sangat macam ny...
geram.sedih p0wn ade jgk..
nak buat macam mana kan..
terpaksa la sabar..

ade mase tu naja terpaksa study sorang-sorang...
saje nak jage hati ..
mungkin naja ade salah dengan dorang..
dan mungkin jugak dorang malu nak tegur silap naja,,
kalau dorang tegur naja tak kesah..
naja terima je..
tp masalah nye tak de sorang p0wn tegur..
so nja tak twu la naja yang salah ke ape..

umi buya,,doa kan nja kuat kat sini ea..
nja tengah cube belaja sungguh-sungguh..
naja nak masuk UUM tak p0wn UMS...
memang kena banyak study,..
susah ke senang naja akan cube..
naja janji k..!

#sayangumibuya 

Friday, 17 February 2012

ya rasulallah..



kau masih tersenyum mengubat lara
selindung derita yang kau rasa
senyuman yang mententeramkan
setiap insan yang kebimbangan
hakikat nya tak tertanggung lagi derita
di pangkuan isteri mu humaira
menunggu saat ketika nya
diangkat roh mu bertemu yang esa
tangan di celup di benjana air
kau sapu dimuka mengurangkan pening
beralun zikir menutur kasih
pada ummat dan akhir nya
dan tiba lah waktu ajal bertemu
penuh ketenangan jiwa mu berlalu
linangan air mata syahdu
iringi pemergianmu
oh sukarnya untuk umat menerima
bahkan payah untuk umat mempercaya
tetapi iman merelakan jua 
bahawa manusia kan mati akhirnya


bile dengar lagu ny balik rasa rindu dengan kekasih ALLAH..
teringin rase nye hati untuk bertemu dengan NYA..
kalau la kekasih ALLAH ini masih ade mesti dunia akan aman..
tak de sorang p0wn yang berani lakukan kejahatan..
kalau la rasulullah masih ade..
saye akan cube sedaya upaya untuk jumpe dengan NYA...
alhamdulillah..
pagi tadi baru berlangsung majlis sambutan maulidur rasul kt skola..
 sayu rase nye hati bile kenangkan balik
pengorbanan yang beliau lakukan untuk umat islam..

geram rase nye bile lihat ade sesetengah manusia bile 
ajak lakukan kebaikan tapi sering kali bagi pelbagai alasan..
ajak pergi surau..penatlah..jauhlah...banyak kerja la..
macam-macam alasan..
bukan ke tu semua 
duniawi semata-mata..
akhirat tu yang penting,..
memang la belajar tu kewajipan..
tapi akhirat tu kena tunaikan dulu..
lepas dah settle hal akhirat baru buat duniawi..
lagi baik kan macam tu..
hmmm...
manusia-manusia..
tak pernah puas dengan apa yang ade..
sentiasa mencari kekurangan...
malu kalau nak di bandingkan zaman kite dengan zaman rasulullah..
solat??
hmm....
tak gune kalau kite belajar pandai-pandai tapi
sembahyang t0ngang langgang!
tak gune ade rupe tapi sembahyang tak sempurna..!

cube sekali sekala muhasabah diri..
renung balik..

berapa banyak amal yang kite lakukan sepanjang kite masih bernyawa???

tak gune semua yang kt luar sane sebok mencari pkwe/mkwe..
dorang tu semua belum tentu jadi suami/isteri kite..
semua tu melalaikan...!
semua tu perangkap syaitan je..!

lebih baik mencari cinta pencipta
yang seratus peratus 
tidak menyakitkan hati
tidak dikecewa kan
tidak didua kan

cume kite akan rasa rindu dengan cinta sejati kite yang ESA...

## peringatan untuk diri saya dan semua ;

semoga kite dapat petunjuk dari NYA..semoga kite sentiasa mendekatkan diri kepada pencipta dan kepada kekasihNYA...semoga cinta yang disemai mampu membuat kan hati menjadi lebih tenang...insyaallah..saya akan cube ikut sunnah MU..! amin...


..wassalam..